Exposició actual

La Morfina, 1894
Oli sobre tela, 87,8 x 115,2 cm
Museu del Cau Ferrat de Sitges
Col·lecció Santiago Rusiñol (num. inv. 32.030)

sanJuan 150

El Greco
Sant Joan Evangelista,1541 -1614
Oli sobre tela,100 x 80,40 cm
Museo del Greco, Toledo

El Greco. La mirada de Rusiñol.

Del 5 de desembre de 2014 al 2 de febrer de 2015

El Greco. La mirada de Rusiñol s'emmarca en la commemoració del quart centenari de la mort de Doménico Theotocópuli, El Greco (1541-1614), i vol recordar l'aportació de Santiago Rusiñol (1861-1931) a la seva revaloració.

Ha estat produïda per la Fundació Francisco Godia en col·laboració amb el Museu Cau Ferrat de Sitges. L'exposició explica la fascinació de Rusiñol per El Greco i la influència que va tenir en la trajectòria de l'artista català. Presenta una desena d'obres atribuïdes al cretenc que inclou les teles adquirides per Santiago Rusiñol i conservades al Museu del Cau Ferrat de Sitges, així com d'altres procedents de col·leccions privades.

L'exposició presenta a més a més obres de Rusiñol i d'altres autors coetanis com Ramon Casas, Pablo Picasso, Darío de Regoyos o Ignacio Zuloaga. Il·lustren el relat d'una passió que va propiciar la construcció del primer monument dedicat a El Greco i erigit a Sitges per subscripció popular el 1898.

bellas artes 150

Col·leccionar art. Obres de la Fundació Francisco Godia al Museo de Bellas Artes de Sevilla

La Fundació Francisco Godia mostra l'exposició Col·leccionar art. Obres de la Fundació Francisco Godia, comissariada per Mercè Obón, conservadora de la Fundació, al Museo de Bellas Artes de Sevilla des del 24 d'octubre de 2014 fins al 25 de gener de 2015. Exposició organitzada per la Junta de Andalucía.

Les obres de la Fundació s'han mostrat en d'altres museus espanyols, però aquesta és la primera vegada que es podrà veure la selecció més completa de totes les àrees de la col·lecció que inclou els fons medievals, del Renaixement i del Barroc que mai havien sortit de la nostra seu.

Obren la mostra dues Mare de Déu romàniques, que van acompanyades per una delicada creu d'altar del segle XIV, d'altres talles gòtiques de sants i quatre taules gòtiques entre les quals destaca el Pentecostés de Lluís Borrassà. La col·lecció del Renaixement està molt ben representada en escultura per la figura del Rei mag de Felipe Bigarny i en pintura per les taules de Maria Magdalena de Juan de Borgoña i Sant Cristòfol de l'Escola d'El Bosco. Dues adquisicions recents, com són la Natura morta de Juan van der Hamen i Sant Josep amb el Nen de Francisco de Zurbarán, il·lustren dos vessants diferents del període Barroc. Sis peces dels segles XV al XVIII dels tallers de Manises (València) i Barcelona fan d'ambaixadores d'una de les àrees més importants de la col·lecció com és la ceràmica. L'obra En el hipòdrom de Ramon Casas, que sintetitza el seu mestratge com a retratista, la modernitat de la pintura à plein air i el caràcter de les col·leccions burgeses, es presenta com a preàmbul a la sala on es concentren obres essencials del segle XX. En aquesta gran sala, disposades a la manera d'un mirall, es troben obres de Sorolla, Canals, Nonell, Sunyer, Barrau o Mir davant obres d'altres artistes com Picasso, Juli González, Joan Miró, Togores, Domínguez o De la Serna amb la intenció de mostrar les dues realitats artístiques que coexistien a la primera meitat del segle XX. D'una banda l'obra dels artistes que van adoptar la modernitat amb tota la seva càrrega conceptual i que van desenvolupar la seva carrera artística fora de Barcelona. I, davant d'elles, les obres col·leccionades per la burgesia catalana que, tot i que formalment estaven allunyades de l'estil decimonònic, no arribaven a implicar una ruptura absoluta amb la tradició anterior. L'exposició es tanca amb el Retrat de Georgette de René Magritte i la natura morta d'un dels nostres artistes contemporanis més internacionals, Miquel Barceló.

La selecció d'obres dóna peu a contemplar l'exposició des de múltiples punts de vista. Un dels punts de partida és veure la personalitat del col·leccionista en l'esperit de la col·lecció que, a més a més, brinda l'oportunitat de conèixer de primera mà com eren les col·leccions de la burgesia catalana de principis del segle XX. El recorregut cronològic permet apreciar l'evolució de l'art a través de nou segles i els diferents corrents artístics que s'han succeït, però també facilita diàlegs entre les obres que mostren com han interpretat els artistes els grans temes de la Història de l'Art: la maternitat, el retrat, el paisatge o la natura morta.

Aquest any la Fundació Francisco Godia celebra els 15 anys del seu naixement i una de les millors maneres de fer-ho és mostrant part de la seva col·lecció al Museo de Bellas Artes de Sevilla.

folleto colleccio

La col·lecció Francisco Godia

Creada el 1998, la Fundació Francisco Godia recull el llegat de l'empresari i col·leccionista Francisco Godia Sales. Està especialitzada en art medieval, ceràmica, dibuix i pintura del modernisme, i en art del segle XX. La col·lecció permanent ofereix un recorregut per la història de l'art, a partir del gust i la sensibilitat del seu creador. Les exposicions temporals posen en relleu la importància del col·leccionisme privat en la recuperació del patrimoni cultural. La col·lecció s'incrementa cada any amb noves peces que completen la col·lecció i l'obren al segle XXI.